Holy India - Reisverslag uit Apollo Bandar, India van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu Holy India - Reisverslag uit Apollo Bandar, India van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

Holy India

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

26 Augustus 2013 | India, Apollo Bandar

Het laatste verslag alweer vanuit India. Na Mumbai zijn we naar Rajahstan gereisd waar we voor het eerst in India goed weer troffen, deze woestijn provincie is erg populair bij de Indiareiziger omdat het zo veelzeidig is! We zijn begonnen in Udaipur een stad met vele mooie meren waarin paleizen zijn gebouwd en om het plaatje compleet te maken ligt deze stad in de bergen. We hebben hier voor het eerst een fiets gehuurd en het verbaasde ons hoe goed we meekonden in het hectische verkeer en getoeter (voor ons alleen een indrukwekkende fietsbel), schitterend om langs de meren en de plaatselijke dorpjes en bewoners te fietsen. Na een busrit van 6 uur kwamen we aan in de volgende stad: Jodhpur ook wel de blauwe stad genaamd. We kwamen hier terecht in een prachtig hotel voor een mooie prijs, omgerekend nog geen 4 euro pp per nacht voor een kamer met warme douche, bloemraam vol met chillkussens en uitzicht op het fort. Vanuit het fort was het oude stadsdeel een mooi blauw geheel wat mooi afstak tegen het fort. 's avonds heerlijk eten op het dakterras met wederom uitzicht op het nu verlichte fort omdat de zon al een tijdje onder was, de tafels waren van glas wat in een mooie weerspiegeling resulteerde en daar moest natuurlijk een foto van worden geschoten (zie fb). Na Jodpur stond Jaipur gepland,maar ons werd door iedereen verteld dat zonder de woestijnstad Jaisalmer je Rajasthan ervaring niet compleet was. Eenmaal aangekomen waren we het daar gelijk mee eens, midden in de woestijn verrees een enorm zandkasteel, in werkelijkheid het nog enige bewoonde fort in Rajasthan. Alles in dit stadje had deze prachtige goudkleurige zandsteen, wat in het ochtend of avondlicht leek te gloeien. Als je dan eenmaal in Jaisalmer bent is die ervaring weer niet compleet zonder een camelsafari dus ook maar besloten om die te gaan doen. Na een uur hobbelen is daar het nieuwe ook wel vanaf en is het vooral de woestijn en de mensen waarmee je bent die een onvergetelijke indruk achterlaten. De woestijn waar zo af en toe een dorpje op doemt is vooral heel erg verlaten en back to basic. Koken op een mooi houtvuurtje, afwassen met zand (werkt echt), toilet vind je achter een cactus of bosje wat groot genoeg is voor je en je slaapt op, in enkele dekentjes en onder een prachtig deken van sterren! Na de kamelensafari en afzien zonder het comfort, werd ongeveer 3 kilo zand van onze lichamen gespoeld onder de douche en vonden we dat we wat luxe hadden verdiend voordat we vertrokken naar onze laatste bestemming in Rajasthan, het werd een zwembad bij een 5-sterren hotel. Na heerlijk gezwommen te hebben spoedden we ons richting het station voor weer een nachtje treinen, nu richting Jaipur de stad van het paleis der winden. De stad zelf viel enigszins tegen en was hectisch en smerig, dus na 2 nachten namen we alweer de trein naar de volgende bestemming, eigenlijk de bestemming in India die geen 1 toerist zal missen, namelijk de Taj Mahal één van de wereldwonderen. Dan ook wel alleen het gebouw zelf, want Agra zelf is een chaotisch, vervuilde en vervelende plek, waar de riksja's niet sneller gaan dan stapvoets, omdat ze met teveel zijn en de chauffeurs als hongerige honden op toeristen staan te wachten om ze vervolgens voor zoveel mogelijk op te lichten. Maar daar staat wel echt tegenover dat je de Taj Mahal gewoonweg niet mag missen. Wat een prachtig gebouw, wat een prachtige omgeving die voor het eerst zichtbaar wordt in het poortgebouw. Het poortgebouw vormt als je er middenin staat een prachtig gekarteld lijstwerk van een schilderachtig uitzicht op de Taj. Als je eenmaal door de zwerm toeristen dichterbij komt, dan is het marmaer verblindend en is een zonnebril geen overbodige luxe. Recht voor de Taj worden alle details pas zichtbaar en zijn de vele gekleurde bloemen van ingelegd glas prachtig in het vele wit. Binnen zie je waar het om draait: een grote ruimte wat als mausoleum voor 1 vrouw zou moeten dienen. Waar de Indiase bevolking normaal gesproken uitblinkt in efficiëntie (overvolle bussen, treinen, huizen etc.) laakt dit gebouw dit gebruik. Dezelfde dag zijn we de gekte van het Taj Mahaltoerisme ontvlucht en naar Fathepur Sikri afgereisd. Dit kleine plattelandsdorpje wat als attractie te zien is in de efteling (mannetje op het vliegende kleedje in een moskeeachtige setting) voelde als een verademing. Bij die moskee hebben we de zon onder zien gaan en rondgelopen over een Indiase kermis, wat veelal dezelfde attracties kent als bij ons maar toch een stuk uitdagender zijn omdat de veiligheid te wensen overlaat. Na zoveel gebouwen bezichtigd te hebben was het tijd voor wat spiritualiteit en daarom reisden we af naar Mathura en Vrindavan, waar de beroemde hindugod Krishna geboren is en is opgegroeid. Onze eerste avond belandden we gelijk in enthousiast gedans en gezang om Hare Krishna te eren. Het bleek ook de maand van de geboorte van Krishna te zijn, of dit nou geluk of pech was, zijn we nog niet over uit. Het was wel erg druk op de straten en in de tempels waar het normaal kleine rustig plaatsjes schijnen te zijn. Van Mathura gingen we gedegedeng tjuuk tjuuk weer per trein (die goed op tijd rijd tot onze verbazing) naar Orcha waar we een verlaten tempeldorp bezochten en we de grootste tempel beklommen voor een prachtig uitzicht. De volgende middag arriveerden we in Khajuraho, waar de sekstempels (kamasutra afbeeldingen) de grootste trekpleister vormt. We huurde hier voor de 2e keer een fiets wat weer enorm goed beviel. We fietsen een stuk van 20 km door de bergen in de hitte om naar een hele mooie en grote waterval te gaan kijken, het is de heftigste monsoon die India in de laatste 10 jaar heeft gekend, dus de rivieren staan enorm hoog wat mooie plaatjes op kan leveren. Maar het kan ook negatieve gevolgen hebben zoals we in onze volgende en laatste bestemming in India zouden merken. Het water in Varanasi stond zo hoog dat de meeste ghats (plekken voor aanbeding van de goden) onder water stonden en laat dat juist de belangrijkste bezienswaardigheid van deze stad zijn. Uiteindelijk hebben we hier alsnog 3 interessante dagen gehad. We hebben de crematieghats bezocht, wat indrukwekkend, spiritueel en vooral heel interessant was. Het geloof en daarmee de mensen staan hier heel anders tegenover de dood dan wij. Hangt er bij ons vaak een zwarte wolk van somberheid en verdriet overheen, is het hier toch veel meer iets moois en een weg naar iets nieuws (reïncarnatie). Ook bezochten we een apentempel, waar de apen de show stalen en ook wel meer dan dat. Elke Indiër die een doosje met zoetigheid kocht om mee naar huis te nemen moest er aan geloven. De apen gaan aan je broek hangen om je te vertragen, dan komt de rest van de gang en beklimmen ze je tot het doosje leeg is of ze jatten het gewoon, dat is natuurlijk ook veel sneller. India was een land vol met verassingen, veelzijdigheid, lekker eten, schoner dan gedacht, drukte en hectiek. Kortom een land met z'n ups en downs, maar wel een onvergetelijke ervaring!

• 26 Augustus 2013 - 08:57

Wilma:

GEWELDIGGGGGGG !!!!!
    wat mooi al om te lezen, laat staan dat je dit allemaal ziet, Blijf genieten, Heel veel groetjes van ons XXXXXXX

• 26 Augustus 2013 - 09:06

Gerard En Loes:

Heej Rick en Sanne

We hebben de hele India-maand met jullie meegereisd via WhatsApp en Facebook, maar toch geweldig om dit verslag te lezen. Wat 'n prachtig, veelzijdig land en een geweldige reis ! Inmiddels zijn jullie In Nepal aangekomen, weer een nieuw land met nieuwe ervaringen. We genieten met jullie mee.

Goede reis verder, liefs van ons

• 26 Augustus 2013 - 09:13

Riet Jonkers:

Hoi Rick en Sanne, kan bijna niet wachten op het volgende verslag!
    Heerlijk om te lezen, beleef het een heel eind mee! Dank je wel daarvoor een mooie reis, en ervaringen heel veel geluk !
    Tante Riet xxx

• 26 Augustus 2013 - 13:48

Anita:

Hallo Sanne en Rick,

Wat fijn dat alles goed gaat daar in Verweggistan. Leuk om jullie reisverslagen te lezen, maarre de verslagen komen van jouw hand Sanne? Ze komen nu wat sneller, haha.Geniet gezellig en hou ons op de hoogte, dan genieten wij hier weer van jullie!!
    Lieve groetjes Hans en Anita

• 27 Augustus 2013 - 17:07

Wil Jonkers:

nog maar 4 maanden weg en wat hebben jullie al allemaal gezien en beleefd, te veel om zo even op te schrijven. Het zijn prachtige verhalen.
    geniet ze.
    groeten uit het zonnige Luyksgestel

• 27 Augustus 2013 - 20:03

Marijke Bak Jonkers:

Wat is het volgende land op jullie reis de fotos en verslagen zijn erg leuk gr uit.Hoogkarspel

• 31 Augustus 2013 - 22:33

Pap En Mam:

Hee kanjers,

Wat een leuk en boeiend verhaal, is toch wel weer fijn om iets te horen van jullie.
    Ondertussen zitten jullie alweer in Nepal. Helene is bij ons geweest voor de spellen te halen voor Hellabeem. Ze is heel tevreden over je Rick en wij konden trots op je zijn. EN DAT ZIJN WE OOK.

We hopen dat we binnenkort kunnen skypen tot gauw xxxxxxx!!!!

Groetjes xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 September 2013 - 16:13

Mieke:

Wat een mooi verslag!
    India klinkt inderdaad als erg interessant, hoewel Sri Lanka me ook gaaf lijkt!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslagen.
    Veel liefs uit het natte Nederland,

Mieke