Van paradijselijk eiland tot wereldstad - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu Van paradijselijk eiland tot wereldstad - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

Van paradijselijk eiland tot wereldstad

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

09 Februari 2014 | Indonesië, Cemorolawang

Het kleine maar fijne eiland werd verlaten voor de hoofdstad Kuala Lumpur, na een luxe busreis van vier uur kwamen we aan in KL. We verbleven in chinatown dat al versierd was voor het aankomende Chinese nieuwjaar. We bezochten het oude koloniale en het nieuwe centrum wat vooral bekend is om de Petronas twin towers en de vele grote shoppingmalls. Onze laatste dag in KL bezochten we een aantal musea en de botanische tuinen waar we het kleinste hertje ter wereld zagen, een 'mousedeer'. Vanuit KL namen we de bus naar Melakka de hoofdvestiging in het VOC-tijdperk. De oude binnenstad is erg compact en gevormd door de oude fort-muren, waarvan nog weinig resteert. Maar met het Nederlandse stadhuis, kerk, fort Middelburg, een aantal Nederlandse kanonnen is er toch nog genoeg te zien. In de avond bezochten we de avondmarkt in chinatown en kochten wat spullen van ons laatste Maleisische geld omdat we de volgende ochtend alweer naar Singapore gingen per bus. De tocht van vier uren verliep soepel en ook de grenscontrole was efficiënt, zoals alles in Singapore erg efficiënt en georganiseerd is. In Singapore sliepen we voor het eerst tijdens onze reis in een dorm omdat een private room echt onbetaalbaar is in deze stad. We gingen de stad rond per metro en zo bezochten we het koloniale hart omgeven door de grote wolkenkrabbers en de marina bay. Een gebied dat word gevormd door de drie hoteltorens afgedekt met een zwembad over de hele lengte. Wij kwamen met een smoes terecht op het zwemdek op de 57e verdieping dat alleen bedoeld is voor de gasten met een dikke portemonnee. Daar stonden we te genieten van het prachtige uitzicht dat het zwembad bied (foto's op FB komen asap). Daarna bezochten we de gardens by the bay, ultramoderne botanische tuinen, met skybridge, cloudy forrest en een flink aquarium. Daarna bezochten we wederom Chinatown maar omdat in Singapore 70% Chinees is was deze wel een stukje groter, al viel het wel tegen om eten te scoren op de avondmarkt. Vanuit Chinatown namen we weer de metro terug naar de Marina Bay voor een spectaculair uitzicht op de verlichte stad. De volgende ochtend verlieten we de stad per metro naar het vliegveld en vlogen we naar Jakarta onze eerste bestemming in Indonesië. We namen de de bus naar het busstation waar we werden opgepikt door de Indonesische familie die we in Myanmar hadden leren kennen. Vanuit de bus zagen we voor het eerst de grootsheid van de stad, even voor jullie gevoel het huis van de familie staat in zuid-Jakarta en ligt op zo'n 25 km van hartje stad. Het was even spannend waar we terecht zouden komen want we hadden ze tenslotte alleen maar op reis ontmoet. Maar eenmaal aangekomen bij het prachtige en grote huis stond de heerlijke lunch al klaar voor ons! Onze eerste avond reden we naar de stad om de restanten van Batavia te aanschouwen, erg mooie Nederlandse gebouwen waar er toch ook wel een heel aantal in erbarmelijke staat verkeren, we bezochten het stadhuis, café Batavia, zagen straattattoërders en liepen door de stromende regen voordat we aan een heerlijk bakje Indomie begonnen. De volgende ochtend op Tv zagen we pas hoe erg het in de avond en 's nachts had geregend, overstromingen en aardverschuivingen waren de beelden op tv en er waren ook 8 dodelijke slachtoffers. Die dag reden we met Husni en Yunie naar Bogor voor een bezoek aan de Botanische tuinen en het Presidentiële paleis gebouwd door de Hollanders, ook was er een Nederlandse begraafplaats en lunchten we bij vrienden van hen die ook mee waren op de trip in Myanmar. De volgende dag was de verjaardag van Husni onze Indonesische Papi. We gingen overdag met z'n tweetjes naar Taman Mini een soort van Openlucht Museum over de bevolking, huizen, kleding, natuur en dieren van Indonesië. We namen een ritje in een kabelbaan die speciaal voor ons werd aangezet en bezochten alle eilanden van Indonesië in 1 dag. 'S avonds zijn we met de hele familie wezen eten in een Japans buffet restaurant. De laatste dag in Jakarta zijn we met Husni en Yunie het centrum in gegaan en bezochten we het nationale monument en vele toeristische attracties. De volgende dag reden we met Husni en Yunie naar Bandung waar we samen met hen het weekend zouden doorbrengen. De eerste dag bezochten we het enigste observatorium in Indonesië, wederom ontworpen door die Hollanders, zoals heel veel andere gebouwen in Bandung. Daarna bezochten we de zus van Husni, waar we werden overladen met kado's. De afgelopen week als gast in het gezin van Husni en Yunie zijn we enorm verwend: heerlijk eten (veel en veel soorten), werden we overal naar toe gebracht en rondgeleid, werd entree voor ons betaald etc. Een fijne en luxe tijd voor ons, maar nu vandaag zijn we op de trein naar Yogjakarta gestapt en hebben we weer de vrijheid terug waar we de afgelopen 9 maanden zo gesteld op zijn geraakt, niks geregeld, niks gepland, gewoon kijken waar we terecht komen!

• 09 Februari 2014 - 15:47

Pa En Ma:

Hoi Rick en Sanne,

Super,super wat n verhaal. Mooi om zo met de mensen die daar geboren en getogen zijn mee om te gaan. Je ziet dan natuurlijk allerlei plekjes die anders niet gezien had. Geniet inderdaad nog van de laatste maanden met z'n tweetjes. Xx van ons

Eric en Mieke

• 10 Februari 2014 - 07:27

Riet Jonkers:

In een woord Geweldig! xxx

• 10 Februari 2014 - 10:03

Sandra Ron En Millie:

Hoi Rick en Sanne,
    Voor Ron en mij is het allemaal herkenbaar (in indonesie)
    Alles wat je opnoemt zijn wij ook geweest en hebben toen daar ook een bijzondere tijd
    gehad waar wij nog welles met heimwee aan terug denken.Als je nog tijd en zin heb dan moet je echt
    de vulkaan de Bromo bezoeken en daar zon's opgang meemaken (dat is echt bijzonder)
    Geniet nog van alles maar vooral ook van het lekkere eten.

Groetjes en liefs Ron , Sandra en Millie

• 10 Februari 2014 - 16:31

Marijkebak:

Hey Rick en Sanne het gaat goed zo met jullie geniet van de tijd die nog heb daar veel plezier en kijk goed uit groetjes uit een koud en nat nederland Sjaak en Marijke

• 26 Februari 2014 - 21:19

Ad V Vugt:

Geniet ervan zolang je het kan ,wij konden dat vroeger niet groeten Ad