xin chào Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu xin chào Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

xin chào Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

01 Oktober 2013 | Vietnam, Hoi An

We kwamen aan op hanoi airport,na 20 uur doorgebracht te hebben op Bangkok airport wat toch verbazingwekkend snel voorbij ging. Maar goed daar waren we dan Vietnam de nieuwe uitdaging! We namen de Minivan vanaf het vliegveld naar de stad en daar werden onze verwachtingen waar, veel "gemotoriseerd" verkeer (6miljoen brommers/motors op 8 miljoen inwoners) en vele etensmarktjes. In het busje ontmoeten we 2 gezellige Spanjaarden waar we de volgende 5 dagen samen mee zouden optrekken. Aangekomen bij het hotel bleek het wel direct omschakelen na Sri Lanka, India en Nepal. Ze zijn hier al veel meer op het toerisme ingespeeld dus de standaarden zijn hoger qua luxe (standaard airco, ligbad, tv en zacht bed) maar ook zeker wat betreft de prijzen. Al blijft het voor ons betaalbare luxe, zo heb je gemiddeld voor 15 dollar een zeer luxe grote schone kamer inclusief ontbijt. Na een dag Hanoi bezichtigen, checkten we het weerbericht voor de halong baai en het bleek alleen de volgende dag en die dag erop mooi te zijn voor de komende 2 weken, dus boekten we gelijk de boottrip bij ons hotel. We gingen 3 dagen en het zou geweldig worden. De eerste dag hebben we gezwommen, gekayakt, bezochten we grotten en werd er op inktvis gevist. Verder werden de lunch en het diner (met een mooie ondergaande zon op de achtergrond) op de boot geserveerd, daarna dronken we wat biertjes op het bovendek onder de sterren en sliepen we in onze eigen mooie hut op de boot. De volgende dag bracht de boot ons naar het grootste eiland in het gebied, waar we een hike deden naar de top van 225m (peanuts na Nepal) waar we een mooi overzicht kregen van het eiland. Daarna werden we naar ons hotel gebracht waar we lunch hadden en na de lunch gingen we met een boot naar het dichtbij gelegen monkeyisland waar we lekker zouden gaan zwemmen. Helaas waren er een paar Vietnamezen aan boort die nog nooit hadden gezwommen en juist hier waar een zeer sterke stroming stond gingen zij (3 pers) te water. Wat volgde was eerst nog komisch maar werd al snel serieuzer omdat ze ver afdreven van de boot, dus besloten Natalia (een van de gezellige Spanjaarden) en Rick een reddingspoging in te zetten. Waarna de booteigenaar een fraai staaltje verkooptechniek in de strijd gooide, want waar iedereen dacht aan een gratis drankje vanwege de goede afloop, diende er achteraf flink voor betaald te worden. Weer aangekomen op het eiland, hebben we de rest van de middag rondgelopen en samen met de Spanjaarden bij een bia hoi (een straatcafé met een vust bier) lekkere biertjes gedronken. Na het diner in het hotel zijn we nog naar een bar geweest waar ze heerlijke mojito's hadden. De volgende dag na het ontbijt begon de terugtocht naar Ha noi. In Ha noi hebben we daarna nog een dag genomen om alle bezichtigingen te zien. De volgende ochtend namen we de bus naar Ninh Binh waar we tegen de middag aankwamen en de rest van de dag van de rust genoten. De volgende dag huurden we een scooter die nauwelijks functioneerde richting An Trang, waar we op een bootje stapten die tussen de rijstvelden omgeven door opnieuw kalkgebergte (halong baai) en door hele gave lage grotten vaarden. Die avond stapten we voor het eerst op een sleeperbus ( een bus volgeladen met stapelbedden) met als bestemming Hue. Daar kwamen we uit bij een hotel wat de tripadvisoraward had gewonnen voor 2013 en dat was ook wel te merken ook de service en luxe werd nog groter! We huurden de eerste dag een fiets en de tweede weer een scooter en reden naar prachtige pagoda's, keizerlijke tombes en zagen de koninklijke oude stad. Waar het een en ander werd gereconstrueerd en er dus een bouwplaats was en nieuwsgierig als we zijn namen we natuurlijk een kijkje. Wat volgde was geweldig, het personeel vond de aandacht geweldig dus konden wij mooi rond kijken hoe ze dakpannen en andere gebakken ornamenten maakten en werd ik (Rick) uitgenodigd om ook eens zo'n ornament te maken, wat ik maar al te graag deed met hulp uiteraard! Leukere interactie met de locale kon ik me dan ook niet wensen:) na Hue namen we de bus richting Hoi an, een romantisch oud stadje met rivier, wat een van de weinige is hier na de Vietnam oorlog. Er is niet heel veel meer te zien van die oorlog die zo verwoestend is geweest voor dit land, natuurlijk zijn er nog de museums en zie je dat de meeste steden geheel nieuw zijn opgebouwd. Maar wat heel erg opvalt is dat er hier weinig wrok heerst tegen Amerika integendeel zelfs, Amerikaanse vlaggen als bandana en oude leger jeeps worden gewoon gebruikt. Ik vroeg onze Halong baai gids erover en die zei de mensen hebben het afgesloten. Waar wij nog wel eens haat hebben tegen onze Duitse buren en het nog ieder jaar herdenken gaan ze er hier stukken luchtiger mee om. De eerste dag in Hoi an bezochten we op ons gratis fietsje van het hotel de oude stad en de tweede dag hetzelfde recept maar nu met het verschil dat er een tyfoon aan zat te komen, veel regen dus! We lunchte in een etensmarkt en namen banh xeo (pannenkoekje met varkensvlees en garnalen, waar je rijstpapier om heen rolt en het geheel dipt in een pindasausje mjamie krijg er zin in als ik het zo omschrijf!). 'S avonds gingen we eten met de Spanjaarden bij een restaurantje waar je onbeperkt banh xeo, varkenssate, salade, loempia's en rijstpapier voorgeschoteld krijgt en afrond met een mangomouse en ananas! Daarna hebben we nog een aantal mojito's aan de rivier gedronken en toen we om kwart over 11 terugkeerden naar ons hotel was de hele stad verlaten en alle lampions al uitgedaan, het nachtleven tot nu toe stelt dus ook nog niet echt veel voor, maar daar gaat in Thailand verandering in komen.

• 01 Oktober 2013 - 17:41

Pap En Mam:

Hee Rick en Sanne,

We blijven het steeds herhalen ,maar super wat jullie allemaal beleven en meemaken. Je bent alweer 5 en Sanne (3)maanden onderweg, nog 7 te gaan.

Mooi om van de cultuur te mogen snuiven van een bijzonder land.

Veel plezier en geniet nog van de mooie dingen in Vietnam en tot gauw op de Skype.

Liefs xxxxxx van ons !!!!!

• 02 Oktober 2013 - 21:34

Marijke Bak-Jonkers:

Mooie verhalen en fotos hoe gaat het met jullie?gaan jullie ook rnog naar Danang en Ho Chi Minstad ? gr Sjaak Marijke Agda Alex/1 Robin/1

• 04 Oktober 2013 - 16:15

Henry, Helma, Sam En Kim:

Heey Rick en Sanne,

hoe is het daar hier is het prima
    is het leuk in Vietnam?

wij hopen dat jullie het naar jullie zin zullen hebben.!

groetjes Henry, Helma, Sam en Kim

• 07 Oktober 2013 - 09:40

Blabla:

Heej kind van de blabla,

Na een gezellig, vrolijk, vermoeiend ,interessant maar bovenal intellectueel weekend met de blablaers zijn wij tot de conclusie gekomen dat je het ondernemende avontuurlijk leven niet van vreemde hebt gekregen!!! Hahaha
    Lieve Rick en Sanne, wat genieten we van jullie belevenissen.
    Hier genieten we van het mooiste najaar dat ik me herinner, alhoewel dat ook niet veel zegt, want mijn geheugen laat me weleens in de steek.
    Reis gezellig verder en we wachten op nieuwe vrolijke verhalen!

Lieve groeten de blabla.

• 12 Oktober 2013 - 19:49

Jack En Mieke Boerenkamp:

Hoi Rick en sanne
    Wat een avontuur , met veel interesse lees ik jullie verslagen. Wat een ervaringen en wat zul volgend jaar veel kunnen vertellen.
    Nog geen heimwee naar Holland,
    Heel veel reisplezier en we blijvenjullie volgen
    Groetjes Jack en Mieke boerenkamp