CambodJA - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu CambodJA - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

CambodJA

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

27 Oktober 2013 | Cambodja, Kratié

Phnom Penh was een grote stad zoals zo velen in Azië maar vanuit daar trokken we het echte Cambodja in richting de kust Sihanoukville. Wat een verschil met Vietnam is het dan meteen, slechte wegen, hadden de kleinste dorpen in Vietnam nog vaak wel een paar stenen gebouwen, hier zelfs in de grotere niet, het zijn bijna allemaal houten hutjes op palen, wat toch wel een indicatie is dat de mensen hier weer stukken armer zijn en meer afhankelijk zijn van de agrarische sector, dus zijn er ook weer meer koeien, wat ons een beetje aan Nederland doet denken al is het groen hier dan geen gras maar rijstveld. De dagen in Sihanoukville waren lekker ontspannen en bestonden vooral uit zwemmen, kaarten, eten en met onze Franse buren kletsen. We hebben een dag actief gedaan en dat was de eerste dag, even wat omliggende stranden verkennen per fiets en zo fietsen we met de ondergaande zon aan onze zijde door strand en moerasachtige landschappen en zagen we dat de Cambodjanen zelf na de zonsondergang genieten van de zee of een shuttletje trappen. Shuttletrappen wordt gedaan in een grote groep en lijkt op voetvolley maar dan met iets wat lijkt op een shuttle van het badmintonnen. Na Sihanoukville namen we een verschrikkelijke nachtbus, geen wc, geen beenruimte wat betekend gevouwen slapen en onvriendelijk personeel. Maar ook dit hebben we overleefd en we kwamen aan in Siem Reap, bekend van de Angkor Wat tempels. Hier hebben we een relaxed hotel net buiten het toeristische centrum weten te vinden met zwembad, waar we veel gebruik van hebben gemaakt:) Na een eerste verkenning van het centrum met een heuse pubstreet, nightmarket en Franse koloniale gebouwen, namen we een afkoelende duik. De volgende dag hebben we de stad nog beter uitgekamd maar veel bezienswaardigingsheden heeft het niet, alles draait om de tempels zo'n 10 km buiten de stad omgeven door de jungle. Ons eerste bezoek was na 5 uur om de zonsondergang te bekijken, dat was gratis als je een ticket voor de volgende dag kocht. Achteraf bleek dat een zeer slimme zet, want de dag van het bezoek aan de tempels begon kraakhelder, na de lunch rolde er wat bewolking binnen en nog geen uur later regende en onweerde het voor een half uur, waarna de zon wel weer door kwam maar de bewolking bleef en er was geen echte zonsondergang te zien... De tempels zelf waren magisch!!! Schitterende bouwkunst qua vormen en details, prachtig omgeven door woeste jungle die in de tijd (28 jaar) van de burgeroorlog voor veel schade heeft gezorgd, maar ook voor de beroemdheid en schoonheid, want wie van mijn generatie kent niet de tomb raider film met Angelina Jolie, die met haar zwoele lipjes de tempelruïnes beklimt. De schoonheid bestaat uit de combi van de mooie tempels met gigantische bomen die erover, erin en erop groeien. Wat de klus voor de restaurateurs er zeker niet makkelijker op maakt want enerzijds willen ze het gebouw in zo'n goed mogelijke staat restaureren maar aan de andere kant kun je de grote monumentale bomen ook niet kappen, dat zou alle charme van deze perfecte combi en omgeving te niet doen. Bewust onwetend betraden ik en Sanne de werkplaats/kantoor van de restaurateur, waar niemand was en bekeken we restauratietekeningen, foto's en andere documenten, super interessant en dus loont het om af en toe oogkleppen op te zetten en niet de verbodsbordjes in je op te nemen. Maar goed, voor degene die willen zien wat ik bedoel met magisch, prachtig, perfecte combi en schoonheid zoek eens in Google op: Angkor Wat, Ta Prohm, Bayon, Angkor Thom en je snapt wat ik bedoel. Onze laatste avond werd afgesloten met een khmer bbq, iets wat je hier overigens in heel Azië kunt. Je krijgt een ronde bbq met een bbq en kook(heet water) gedeelte. Dan loop je naar het buffet, ploft wat vlees, groente, noodles etc op je borden en je begint. Het heeft wat weg van ons gourmetten maar onze voorkeur gaat inmiddels uit naar deze wijze omdat je hier lekker je eigen groente kunt koken. Na Siem Reap trokken we per bus naar Kompong Cham wat onze eerste niet toeristische bestemming in Cambodja was, een welkome afwisseling en erg fijn om alleen maar locals tegen te komen ipv toeristen en wat meer van het normale leven te aanschouwen, zoals jeu de boules wat is overgebleven uit de Franse tijd. We sliepen in een soort Urbex hotel, half verlaten en half nog in gebruik als hotel waar we voor 6 dollar een megakamer met dakterras en hangmat met uitzicht op de Mekongrivier hadden. We bezochten per fiets koh pein; een eiland in de mekong en dus gingen we met een overvolle veerboot naar de overkant. Van niet toeristisch gingen we nu naar eilandleven en wel heel erg rustig leven. Vanuit Kompong Cham namen we de bus tot halte Kratie, waar de meeste mensen stoppen om de bedreigde Irrawaddy dolfijn te bekijken. Zo ook wij, op onze tweede dag dobberden we met z'n 2e en de kapitein van onze boot tussen de dolfijnen en zagen we een groep van 5 en een groep van 3 zo'n anderhalf uur lang. De volgende dag namen we weer een veerboot naar een eiland in de Mekong, waar we het lokale leven verkenden en bij een homestay overnachten en enorm verwend werden met lekkernijen ( pommelo, zwarte rijst in rode wijn, zonnebloempitten en kokosnootsap uit de kokosnoot vers geplukt, wat een heerlijk leventje en wat een gaaf land! Op naar Laos:)

• 27 Oktober 2013 - 18:45

Wilma :

Ha Rick en Sanne,

Weer leuk om te lezen en fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!!
    heel veel groetjes van ons en nog heel veel reisplezier!!!!!
    Ferry en Wilma xxxxxxx

• 27 Oktober 2013 - 22:34

Pap En Mam:

Hee Rick en Sanne

Wat boeiend en ook leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Ook knap dat jullie bij de locals verblijven zo leer je ook hoe de cultuur van zo'n land is. Jammer dat t Skype zo slecht ging de laatste keer maar voor morgen n goede trip naar Laos. Veel plezier en tot gauw op Skype.

Liefs van ons xxxxx

• 27 Oktober 2013 - 22:59

Loes En Gerard:

Hallo Sanne en Rick

Jullie verslagen worden alleen maar mooier om te lezen. We hebben op internet de tempels van Angkor Wat gezien en het is inderdaad heel apart. De wortels van de bomen lijken wel lange armen die over de tempels heen hangen, een beetje spookachtig/reusachtig zelfs. Dat moet heel apart zijn om in het echt te zien. Jammer dat Angelina Jolie er niet was met haar zwoele lipjes Rick, maar die van Sanne zijn ook niet te versmaden denk ik.

Het zijn allemaal geweldige landen die jullie bezoeken, ook de foto's op Facebook zijn erg mooi. Wij kijken alweer uit naar die van Cambodja.

Goede reis naar Laos, we spreken elkaar snel weer.

Kus van Ons.

• 27 Oktober 2013 - 23:46

Fabian:

Sawadikaaa! Mooi verhaal, keep the spirit alive! X

• 28 Oktober 2013 - 16:13

Hans En Anita:

Ha Rick en Sanne,

Je kan het niet laten Rick, laat je werk eens lossssss! Geniet verder en tot horens!!

Groetjes