Aayu-bowan!! - Reisverslag uit Pareiduwa, Sri Lanka van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu Aayu-bowan!! - Reisverslag uit Pareiduwa, Sri Lanka van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

Aayu-bowan!!

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

10 Juli 2013 | Sri Lanka, Pareiduwa

Na een lange maar voorspoedige vlucht was het weerzien na twee maanden fijn! We zijn samen meteen vertrokken met de bus van het vliegveld naar Colombo. Het was even wennen aan de bussen, hier zijn geen goed georganiseerde lijnbussen van Arriva die stoppen zodat je kunt instappen en op vaste tijden rijden.. De bussen hier blijven rijden terwijl je instapt en buiten de drukke steden stoppen ze wel als ze zien dat je een zware backpack bij hebt en onmogelijk in die bus kunt springen ;) We zijn meteen doorgegaan naar de ambassade om ons visum voor India aan te vragen. Vervolgens zijn we gaan zoeken naar ons eerste hotel. We voelde ons te trots om een tuktuk (driewieler) te nemen, dus we kwamen na een heel eind lopen helemaal bezweet aan bij het luxe hotel. We werden naar onze kamer begeleid, of beter gezegd kamers. Het bleek dat we een konden kiezen tussen drie slaapkamers. Ook hadden we drie badkamers inclusief wc, woonkamer met tv, grote eettafel, een keuken en bij elke kamer een balkon. Aangezien we beide heel nacht niet hadden geslapen hebben we even op bed gelegen en hebben daarna een heerlijke duik gemomen in het zwembad op het dak van het hotel en hebben genoten van het geweldige uitzicht over de hele stad!
De volgende dag zijn we met de bus naar Galle Fort gegaan. Daar hebben we geslapen in het hostel Dutch Villa, waarvan het contrast met het eerste hotel niet groter kon zijn. Maar ach voor 1 1.000 ruppee (?6,-) konden we in het Nederlandse fort niet meer verwachten dan een hard bed en het verplicht volgen van de gesprekken van de buurman. We zijn heel het fort gaan rondlopen waar we mooie Nederlandse en Engelse kerken hebben gezien, lekker hebben uitgewaaid bij de oceaan en hebben genoten van de mooie straatjes.
Op dag drie zijn we verder gaan reizen naar Welligama. Hier heeft Rick een poging gedaan om surfles te geven aan Sanne. Dat dit geen succes was verwijten we gewoon aan de slechte golven ;) In de middag zijn we naar Hellabeem gegaan waar Rick vrijwillgerswerk heeft gedaan. Dit was de eerste tuktukervaring voor Sanne, want dit was toch echt te ver om te lopen. Na weer een ervaring rijker te zijn, werden we warm ontvangen door de jongens waar Rick een ruime maand mee heeft gewerkt. De volgende ochtend hebben we meegegeten met de jongens, de eerste keer rijst en curry voor Sanne in de ochtend. Het was lekker en ook hier bleek dat we beide weer als laatste klaar waren met eten ;)
Sanne had een playstation van Rick meegenomen om aan de jongens van Hellabeem te geven. Het was een mooi en vooral erg dankbaar afscheid naar Rick toe. Vaak kwam naar voren hoe goed werk Rick heeft geleverd en hoe blij zij daarmee zijn!
Na het definitieve afscheid bij Hellabeem zijn we in de middag vertrokken naar Tissamahara. Via een connectie bij Hellabeem was hier al een kamer voor ons geboekt voor die nacht en een jeep besteld voor Yalapark. Het was een mooi hostel met aardige mensen. In de avond heeft de huisvrouw heerlijke curry met dale, papadum, coconutsambal en viscurry gemaakt. De volgende ochtende werden we al om 05.30uur opgehaald om naar Yalapark te gaan. Dit was een geweldige ervaring!! Wij hebben veel geluk gehad met de dieren. We hebben maar liefst 4 van de 50 luipaarden gezien, wat erg zeldzaam is, een aantal olifanten, aapjes, wilde zwijnen, krokodillen, veel vogels en ga zo maar door. Het was enorm genieten, ondanks dat we een ruim half uur hebben vastgezeten met de jeep toen we door een 'secret road' gingen en Rick mee moest graven.
Op het moment van schrijven zitten we aan een kopje thee bij het hostel waar Rick zijn surfboard vaker heeft gehuurd en we wordwn verwend door de zorgzame Nishanka. We gaan vanavond bij hem thuis bij zijn familie eten en daarna bij het hostel een biertje drinken op Sanne's verjaardag!
Ondertussen gaan we door met het leren van Singleese woorden, zoals aayu-bowan wat hallo betekend.

• 10 Juli 2013 - 17:26

Pap En Mam:

Wat een beleving allemaal en fijn om samen dit te doen.Wat zullen jullie veel zien en mensen ontmoeten. Super geniet er nog lekker van en nog een fijne tijd in Sri Lanka. We zijn jaloers!!

Sanne nog een fijne verjaardag en nemen er vanavond er een borrel op PROOST!!!

Liefs van ons xxxx

• 10 Juli 2013 - 19:21

Corrie:

Sanne, van harte met je verjaardag! Ik ga jullie volgen! Geniet ervan!!! Liefs Corrie

• 10 Juli 2013 - 21:49

Wilma En Ferry:

ha Rick en Sanne,

allereerst sanne van harte gefeliciteerd met je verjaardag! en wat een mooi verhaal weer zeg, leuk dat jullie het fijn hebben , geniet ervan en wij blijven lezen!!!

heel veel groetjes van ons

• 11 Juli 2013 - 08:54

Anke Hermsen:

Hoi Sanne,

Veel te laat maar nog van harte gefeliciteerd!!!!!!!!! Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat het bevalt. Ga er lekker samen van genieten!!!
    Liefs Anke

• 11 Juli 2013 - 09:07

Gerad En Loes:

Mooi om te lezen wat jullie meemaken, hoe gastvrij de mensen daar zijn en dat jullie het leuk hebben samen. Hopelijk volgen er nog veel van dit soort weken.
    Wij genieten thuis mee, goed reis verder !

Liefs van Ons

• 11 Juli 2013 - 22:25

Jack En Mieke Boerenkamp:

Sanne en Rick
    Met veel interesse lees ik jullie verslag.
    Wat super om dit samen mee te kunnen maken.genet van alle mooie dingen die op jullie Pad komen .
    We volgen jullieack en Mieke (ouders van Tom)

• 12 Juli 2013 - 14:06

Teske:

Hallo,
    Fijn dat het tot nu toe allemaal nog goed gaat ;)
    hoe vonden ze het op Hellabeem om je onverwachts weer terug te zien Rick? Of had je het toch maar wel laten weten ;)? Heb je ook een mooie afscheidskaart gekregen?
    In ieder geval nog veel plezier! Ben jaloers dat jij er nog wel zit :p
    Groetjes uit Nederland!

• 19 Juli 2013 - 19:18

Marcia Herfs:

Hoi Rick en Sanne,
    Fijn dat jullie weer samen zijn en Sanne, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Nog rijstevlaai gegeten? <;)
    Rick, ik ben echt onder de indruk over het werk wat je hebt verricht en dat je zomaar een playstation doneert, ik ben trots op je!!!!
    Keep on doing the good work.
    Liefs en een hele dikke knuffel, Marcia
    en de groeten van Jos

• 22 Juli 2013 - 13:30

Theo:

He Rick en Sanne,

Ik kon jullie site eerst niet vinden want ik zat nog op die andere te kijken.. maar nu alle verhalen meteen gelezen en de vrijheid, natuur en dieren die je al gezien hebt is ontzettend gaaf. in die tijgerfoto's herken ik ook t gedrag van onze kat, alleen is die tijger vele malen groter, imposanter; wat een mooie beesten!

Goed om te lezen dat jullie nu samen aan t reizen zijn, dat lijkt mij toch ook wel leuker, hoewel je het de laatste maanden zo te lezen ook goed naar je zin had en goed werk hebt verricht.

Ik hoop dat jullie echt kunnen genieten van elke dag op reis, in het moment leven en nog veel mooie inspirerende dingen gaan zien! vanaf nu houd ik de site goed in de gaten..

groet Theo

ps. Ik ben weer aan t werk in Den Bosch..

• 27 Juli 2013 - 13:59

Henry Jonkers En Kim:

heey rick en sanne

dat was een hele reis om dat zo te lezen
    was het wel leuk?
    we zullen goed op de site letten en op de hoogte blijven

groetjes