We love Laos / Gouden glimlach in Myanmar - Reisverslag uit Nyaungu, Myanmar van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu We love Laos / Gouden glimlach in Myanmar - Reisverslag uit Nyaungu, Myanmar van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

We love Laos / Gouden glimlach in Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

26 November 2013 | Myanmar, Nyaungu

We namen de nachtbus naar Luang Prabang en na een lange bochtige rit door de bergen kwamen we aan in een prachtig oud stadje wat aan voelt als een dorp. Tijdens onze eerste dag verkenden we vooral het stadje en maakten we kennis met een lokale beroemdheid, de ijsco-opa, een heel lief oud mannetje die met geweldig engels-talige speeches die hij omroept door een pion klanten lokt. De tweede dag huurden we een brommer en reden we naar de Kuang Si watervallen, wat als een van de mooiste plekken ter aarde wordt omschreven, of het dat werkelijk is? Het is heel mooi, maar mooiste nee wel een van de leukste met heerlijke zwemplekken en geweldige ropeswings! Elke avond is er ook een van de mooiste avondmarkten van Azië, waar je van alles kunt kopen en eten, zoals buffetplekken voor €1 waar je een bord zo vol mogelijk kunt "laden". Helaas was het weer tijd deze geweldige bestemming te verlaten, maar wel met een schitterende busrit naar Vang Vieng. Een schitterende plek die het toerisme in Laos op gang moest helpen en dat heeft het zeker gedaan, helaas ook met veel doden tot gevolg. Het onschuldige tuben op een zeer ondiepe rivier en dat in combinatie met alcohol, drugs is velen jongeren fataal geworden. Het tuben is er nog steeds maar de ontelbare bars zijn terug gebracht naar 3, de gigantisch hoge ropeswings en glijbanen zijn afgebroken, je zou zeggen wel veilig zo... Maar het stomme is dat de 3 bars op het begin zijn en niet op het eind en zo nog zo'n 2 uur in je tube moet drijven (opletten voor rotsen en ondiepe stukken) voordat je terug bent, nog een verbeterpuntje zullen we maar zeggen. Voor ons was het wel een leuke ervaring met een paar biertjes op, gezellig met een Israelisch stel drijven, maar het grote partygehalte is er wel vanaf. Verder sliepen we hier op een van de mooiste locaties tot nu toe, een bamboohut op een eilandje midden in de rivier bereikt via onze eigen bamboobrug! Het massatoerisme van de laatste jaren heeft er wel voor gezorgd dat je hier kunt dineren met friends, familyguy of sporttv en dat is ook wel lekker na een langere periode zonder tv;) Van Vang Vieng zijn we terug gegaan naar Vientiane voor onze vlucht naar Myanmar. Na een nacht tussen de massagestoelen op kunstgras te hebben gelegen en weinig geslapen door het ingebouwde alarm in de massagestoel tegen onbetaalde luiaards, vertrok ons vliegtuig eindelijk en lande we 3,5 uur later in Yangon. Waar het op het vliegveld enorm druk was en onze gedachten even terug gingen naar India, maar eenmaal in de stad viel het toch wel mee. Na even geslapen te hebben maakten we onze eerste rondje in Myanmar en gelijk troffen we in een park een openhartige universiteitsstudent die Engels studeerde, wat een geluk. Erg interessant om te horen wat in het land leeft en hoe het is om onder het regime te leven. Duidelijk werd er ook dat men hier veel hoop vestigt op 2015, omdat er dan verkiezingen zijn en men hoopt dat Aung Si (Nobelprijs winnares) het land gaat leiden naar verandering. We praten over van alles en nog wat, maar telkens als er over de regering werd gesproken keek hij in vlugge blikken om zich heen en blijkt wel hoe gevaarlijk het nog steeds is om openlijk je afkeer van het systeem kenbaar te maken. De volgende dag hebben we de stad verkend die op een aantal hele grote pagoda's weinig bezienswaardigheden heeft en dus boekten we onze trein voor de volgende ochtend. We kwamen tegenover een hele vriendelijke familie te zitten en ze hebben ons denk ik wel om het half uur iets te eten of drinken aangeboden en als we een van de weinige keren weigerden waren ze echt teleurgesteld. Het treinnetwerk is sinds de aanleg door de Britten weinig onder handen genomen en dus was het behoorlijk hobbelen en vloog je geregeld een stuk boven je stoel een heel grappig gezicht en zelfs door de locals nog leuk gevonden, dat was dus geregeld lachen. Na 9 uur hobbelen kwamen we dan aan in Mawlamyine, waar we 2 nachten bleven maar niet veel zagen doordat de magen weer op speelden. Wel zagen we wat een van de mooiste zonsondergangen van Azië zou zijn. De dag erna namen we de bus naar Pha An, waar we de 2e dag per scooter de omgevingen verkenden. We zwommen met locals in een grotmeertje, reden tussen karstgebergte omgeven met vele buddhabeelden. Vanuit Pha An namen we een nachtbus naar Bagan waar we op het moment nog zijn. Een geweldig inspirerende plek met zijn vele buddhistische pagoda's (z'on 3000) op een paar vierkante kilometer. Op moment van schrijven zijn we aan het wachten tot de zon zijn laatste stralen over de tempels legt. Myanmar is tot nu toe al een onvergetelijke ervaring, hele lieve, enthousiaste mensen, onbereisd in de meeste delen van het land wat het een hele speciale ervaring maakt!!

• 26 November 2013 - 18:51

Loes En Gerard:

Hallo Sanne en Rick

Zo word je door je ouders gewaarschuwd voor Myanmar en zo beleven jullie weer een van de meest onvergetelijke ervaringen van jullie reis in een prachtig land. Soms is het maar goed dat jullie allebei lichtelijk eigenwijs zijn en jullie eigen weg gaan.:}

Geweldig om te lezen wat jullie meemaken en het zo fijn hebben.

Pas goed op jezelf en op elkaar.

Veel liefs van Gerard en Loes
    xx

• 26 November 2013 - 19:22

Riny Peerlings:

Hallo Rick en Sanne,

...........en jullie genieten maar!!!! Ik heb jullie laatste 4 verslagen weer gelezen...............geweldig wat een levenservaringen!!! Super dat jullie dat zo samen kunnen beleven.
    Dat zal straks echt afkicken worden maar............nog maar even niet aan denken!
    Geniet er samen lekker verder van! Ik kijk zo af en toe wel weer eens wat de reis jullie heeft gebracht. Geweldig dat we op afstand kunnen 'meebeleven'!
    Het allerbeste voor jullie beidjes en lieve groet,

Riny

• 27 November 2013 - 18:01

Pap En Mam:

Lieve Rick en Sanne,

Weer zo'n prachtig verhaal,wat zullen jullie een ervaring rijker zijn. We genieten er in ieder geval ervan.

Daarom geniet er nog lekker samen van in Myanmar en op naar Thailand.

Dikke knuffel en kus voor jullie beide

Xx Eric en Mieke

• 02 December 2013 - 11:36

Wilma:

ha Rick en Sanne, wat een prachtig verhaal weer en wat een mooie ervaringen allemaal, je wordt er wel een beetje jaloers op!!!!nog heel veel plezier, liefs van ons xxxxxx

• 02 December 2013 - 21:51

Riet Jonkers:

Geweldig Rick en Sanne, we blijven genieten van jullie ervaringen! en reizen een stukje in gedachten mee!
    Tot een volgend avontuur, groetjes liefs Tante Riet xxx