Zwaar verleden Vietnam-Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu Zwaar verleden Vietnam-Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk - WaarBenJij.nu

Zwaar verleden Vietnam-Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Rick Jonkers en Sanne van de Meerendonk

15 Oktober 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Vanuit Hoi An zijn we naar Mui Ne gereisd, voornamelijk voor de stranden maar ook de prachtige omgeving. We hadden een strandbungalow op 10 meter van de oceaan en hier hebben we dan ook 4 dagen van genoten, het was mooi weer dus waren we veel op ons privéstrand of in het water te vinden. Voor de rest bezochten we witte en rode zandduinen, de sprookjesrivier (miniatuur versie van de grandcanyon), vissersdorpen en markten. 'S avonds aten we aan het strand en vaak was het verse garnalen of inktvis, seafood is hier stukken betaalbaarder;) Van onze rustige strandhut trokken we naar de grootste stad van Vietnam, Saigon na 4 dagen relaxen was het toch ook wel weer heerlijk om in de stad te zijn, alleen is het wel even omschakelen, op de ene dag lig je dobberend in de oceaan en de volgende dag zoeven de brommers je om de oren! Hier in Vietnam zijn nu 19 miljoen inwoners en samen bezitten ze 35 miljoen brommertjes. Maar goed Saigon, leuke atmosfeer met in het park groepslessen voor aerobics, kungfu etc., een aantal bezichtigingen die de moeite waard zijn en het indrukwekkende oorlogsmuseum waar foto's genoeg zeggen! De oorlog hier is verwoestend geweest voor de gebouwen (maar dat is te herbouwen), verwoestend voor de natuur (maar dat hersteld langzaam), verwoestend voor de mensen (waar je de gevolgen nog steeds van ziet, mensen die zwaar gehandicapt geboren worden is nog steeds aan de orde) dus na een bezoek met ongecensureerde foto's, zwaar gehandicapte foetussen op sterk water en het zien van martelgevangenissen was het even genoeg en hebben we de stad verder verkent. De volgende dag zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest, waar de Vietkong en de bevolking tijdens de oorlog ondergronds hebben geleefd, van waaruit ze zwaar en heftige tegenstand boden tegen de Amerikanen die gelegerd waren in Saigon. De tunnels zo'n 40x40 cm zijn echt gemaakt op de kleine Aziaatjes, want Sanne had na 20 meter al genoeg en ik had na de volle 140 meter zoiets van leuk voor de eenmalige uitdaging maar om hier dagelijks voor meer dan 10 jaar te leven! Op de achtergrond tijdens de rondleiding hoor je nog steeds oorlogsgeluiden want er ligt een schietbaan bij waar je voor flinke betaling kunt knallen met van alles tussen een ak-47 en een luchtafweergeschut. Vanuit Saigon hebben we Vietnam verlaten per Mekong Delta tour, per boot door een gebied vol met rivieren, jungle en agrariërs. We zagen hoe de bevolking op het water leeft, werkt en luiert. Degene die op het water leven werken of zijn eigenaar van een viskwekerij, verschepen producten of mensen of zijn visser. Degene aan land zijn boer en verbouwen groente, fruit of werken in fabriekjes die gepofte rijst-,maïskoeken, kokosnootsnoep, honing etc. maken. Leuk om zo van dichtbij te zien en te proeven, want we werden behoorlijk verwend met al dat snoep, rijstwijn en slangenwijn (sterk spul!). Mede door ons bezoek aan dit gebied en de Cu Chi tunnels is ons volkomen duidelijk geworden dat de Amerikanen hier nooit een oorlog zouden winnen. De mensen hier zijn zo 1 met hun eigen leefomgeving en voor een vreemde is die omgeving onoverzichtelijk (jungle en vele rivieren). Daarbij waren de Vietkong en de rebellen enorm inventief en maakten ze met bommen die in de rivier terecht was gekomen en dus niet af was gegaan hun eigen bommen en maakten ze van allerlei soorten boobytraps. Door die 2 aspecten (omgeving en inventief zijn van de tegenstander) heeft Amerika nooit een kans gemaakt om te winnen.

Per boot kwamen we aan bij de grens met Cambodja, waar we na de visaformaliteiten verder werden vervoert per minibus naar Phnom Penh. Tijdens onze reis door de Mekong en naar Phnom Penh werden we vergezeld door 2 gezellige Nederlandse jongens waarmee we de volgende dag de Killingfields zouden bezoeken. Weer zo'n heftige verhalen en erg indrukwekkend om de massagraven te zien waar nog steeds kledingstukken en botten te zien zijn en doordat wij net na de monsoontijd kwamen lag er veel aan het oppervlak. De genocide die hier plaats heeft gevonden heeft een kwart van de bevolking uitgeroeid en het meest indrukwekkend vonden wij dat het nog niet zo lang geleden heeft plaatsgevonden en er niet echt werd ingegrepen. In 2012 is pas de eerste oorlogsmisdadiger berecht en dat nadat de genocide had plaatsgevonden de meeste grote landen Amerika Engeland en Rusland etc. de Rode Khmer nog steeds als leiders van het land accepteerden. De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen en hebben we het koninklijke paleis, de zilveren pagoda bezocht en hebben we lekker langs de rivier in het zonnetje gechilled. Want waar in de reisgidsen in oktober nog wordt gesproken over monsoonseizoen, hebben wij nog alleen maar zon en 34 graden ervaren:)

• 15 Oktober 2013 - 08:57

Theo De Groot:

'Mooie' verhalen om te lezen.. Interessant om meer over het verleden van die landen te lezen waar jullie doorheen reizen. Er komen ook steeds meer landenvlaggetjes achter jullie namen te staan :)

• 15 Oktober 2013 - 09:41

Freek V G:

Rick en Sanne, wederom weer een mooie ervaring opgedaan. jullie beschrijvingen van wat jullie gezien hebben in vietnam en cambodja zijn heel herkenbaar. geniet van alles wat jullie nog gaan meemaken! groeten uit regenachtige (soort monsoon) Den Bosch.

• 16 Oktober 2013 - 07:28

Wilma:

ha Rick en Sanne,

tjonge jonge wat een verhaal zeg!!! jullie kunnen zometeen reisleiders worden hahaha, mooi om te lezen, veel plezier verder, groetjes uit het regenachtige Errup

• 16 Oktober 2013 - 11:53

Hans&Anita:

Ha Sanne en ons petekind,

Wan flutweer hier in Errup. Di is dun uurste keer dek un kleein bietje jaloers wor, as 'k lees de ut be ullie zo werm is!!!
    Ullie verhoal makt ons wir werm en blij!
    Makt dur nog wa van,

Houdoe

• 25 Oktober 2013 - 10:11

Henk En José:

Hoi Sanne en Rick,

Even een snel krabbeltje uit Liempde. Jullie maken wat mee ,heel indrukwekkend en mooi beschreven,complimenten!Want het meemaken is één maar het ook nog zo goed onder woorden kunnen brengen!
    Goeie reis verder,heel af en toe houden we jullie in de gaten. ;-)

Heel veel groetjes van ons allemaal,José